Store selskaper har begynt å få øynene opp for de nye virtuelle verdenene som har dukket opp rundt kryptovalutabransjen den siste tiden. En av dem er Facebook som bytter navn til Meta og planlegger å ansette 10.000 mennesker de neste fem årene for å skape deres egne metavers i følge Reuters.

"From now on we are going to be metaverse first, not Facebook first" sier CEO Mark Zuckerberg i Facebook til CNN Business

En av de eksisterende metaversene er The Sandbox (SAND) lansert i 2011 av Pixowl. Det er en blokkjede-basert virtuell verden som lar brukere skape, bygge, kjøpe og selge digitale eiendeler i form av et spill. Ved å utnytte synergiene til desentraliserte autonome organisasjoner (DAOs), økosystemet rundt kryptovaluta og det stadig mer aktuelle NTF-markedet har The Sandbox skapt en solid plattform for deres desentraliserte spillfellesskap.

Siden lanseringen har The Sandbox vist seg å være en stor suksess. I følge deres offisielle whitepaper er Sandbox-plattformens hovedoppgave å introdusere blokkjedeteknologi via et ordinært spill. Dette har de fått til, og har nå over 40 millioner nedlastinger samt opp mot 2.6 millioner aktive brukere per måned.

Den siste tiden har det også vært stor oppmerksomhet fra institusjonelle investorer. Innsamlingen av 93 millioner dollar markerte SoftBank sin første investering i kryptoaktiva, med deltagelse av blant andre Animoca Brands, True Global Ventures og Samsung Next for å nevne noen profilerte aktører.

Tokenen kan ikke bare brukes til å kjøpe land og andre eiendeler i metaverset. Den fungerer også som styringstoken. Investorer som besitter SAND i krypto-lommeboken får mulighet til å foreslå endringer på plattformen og stemme på modifikasjonene som foreslås av andre SAND-innehavere. Det er også mulig for brukere å delegere sine stemmerettigheter til andre samtidig som det er satt en maksimal mengde på tokens i sirkulasjon.

Kaupang selger nå tokenen SAND basert på Ethereum.