Throwback Thursday gir en ukentlig oppdatering på viktige hendelser innenfor krypto nasjonalt og internasjonalt. Her vil vi i Kaupang Krypto ta opp det vi mener har vært de viktigste nyhetene i uken som var.

Denne uken har følgende skjedd:

McDonalds lanserer sin første NFT. Selskapet blir ofte sett på som en av pionerene innenfor markedsføring, og har nå tatt steget inn mot den digitale verden. Tweeten fra McDonalds har allerede fått over 50 000 likes. Trenden hvor selskaper beveger seg inn mot krypto-verden har sett en sterk økning den siste tiden. McDonalds føyer seg nå inn i en lang rekke med selskaper som har lansert NFT-er. Her har vi fra før blant annet Gucci og Coca Cola.

Nike søker om 7 patenter innenfor NFT-sektoren. Dette skriver Forbes den 2. november. Patentene inkluderer en digital versjon av hodeplagg, briller, bagger, sekker og sportstøy. At vi vil se Nike sine produkter i spill innen ikke alt for lang tid, er ikke helt usannsynlig. Det er dog viktig å huske at denne teknologien er svært ung, og at det fortsatt er et begrenset antall spill som har støtte for NFT-er. Innenfor NFT-spillende er det Axie Infinity som desidert er størst.

Facebook endrer navn til Meta. Dette kommer samtidig som selskapet lanserte sin visjon for fremtiden i en video på YouTube. Endringen har møtt kraftig kritikk, men kommer ikke helt uventet. Facebook har tidligere kjøpt opp selskaper som Oculus Virtual Reality Gaming, som er et VR-headset der du kan samhandle med omgivelsene dine. Etter navneendringen har kryptovaluta, som opererer innenfor metaverset, hatt en kraftig vekst. Denne kraftige veksten førte også til at vi i Kaupang bestemte oss for å liste "The Sandbox(SAND)" på plattformen vår. Du kan lese mer om The Sandbox her.

Kilde: Arcane Research

Stor takk til Arcane Research for grafer. Følg Arcane Research på Twitter her.