Basic Attention Token (BAT) er en kryptovaluta som er laget for at mottagere av markedsføring skal bli belønnet for å gi sin oppmerksomhet til reklamen. Enkelt forklart blir dette løst ved at kryptovalutaen er integrert i en egen nettleser som kalles Brave.  På Brave finnes det tre ulike aktører:

1. Markedsførere
2. Utgivere av innhold
3. Brukere

Markedsførerne er aktører som reklamerer for sine produkter eller tjenester. Dette fungerer på samme måte som vanlig reklame vi er vant til fra andre nettlesere, og kan være bannerannonser, videoer eller annen form for reklame. Utgiverne av innhold er de som skaper eller drifter nettsider på Brave. Det er på deres nettsider at reklamen til markedsførerne finnes. Til slutt er brukere de som bruker nettleseren Brave til å besøke nettsider.

På andre plattformer for markedsføring vil markedsførere betale utgivere av innhold for å vise reklamene deres (ofte med en tredjepart i midten, som Google Ads, Facebook Ads osv). I Brave er dette konseptet endret – både brukere og utgiverne av innhold får betalt for reklamene som vises. Dette fører til at utgiverne av innhold insentiveres til å skape godt innhold, og brukere vil bli belønnet for å vie sin oppmerksomhet til reklamen.

Prosjektet skal føre til at markedsførere får bedre avkastning på investeringen sin og treffer de riktige målgruppene. Anonymitet står også sentralt i prosjektet, og brukerens data vil aldri forlate deres egen enhet.

BAT er bygget på Ethereum (ERC-20), og bak prosjektet finner vi teknologen Brendan Eich, mannen som skapte JavaScript og var med på å grunnlegge Mozilla. Prosjektet har åpen kildekode og er finansiert gjennom en ICO avholdt i 2017, der én milliard BAT ble solgt for $35 millioner.

BAT sin verdi er knyttet til interessen for å markedsføre i nettleseren Brave, både i dag og forventninger til fremtiden. Dersom du har tro på at dette prosjektet blir en suksess kan det være en spennende investering.

Vil du lære mer? Sjekk ut BAT sin hjemmeside her, og Brave sin hjemmeside her.