Throwback Thursday gir en ukentlig oppdatering på viktige hendelser innenfor krypto nasjonalt og internasjonalt. Her vil vi i Kaupang Krypto ta opp det vi mener har vært de viktigste nyhetene i uken som var.

Denne uken har følgende skjedd:

Instagram og Facebook (Meta) planlegger å åpne opp for NFTer. Dette skriver Financial Times den 20. januar. Videre i artikkelen kommer det frem at Meta ønsker å muliggjøre visning, kjøp og salg av NFTer på sine plattformer. Det at Facebook har 2,1 milliarder aktive brukere, vil kunne eskalere adopsjonen av kryptovaluta. Kanskje det er NFTer som blir den faktoren, som virkelig driver masseadopsjon i 2022?

Adidas samarbeider med Prada for slipp av egen NFT. Prada vil i samarbeid med Adidas lage en NFTer, der de ved å kombinere 3 000 fotografier, vil skape en unik NFT. Dette ligner mye det Beeple gjorde tilbake i mars i fjor. Beeple sin NFT gikk den gang for hele $69m. Videre kommer det fram i en artikkel fra Vouge, at det vil bli skapt 3 000 NFTer, som alle vil ha rett på en del av salget hver gang NFTen til Prada blir solgt. Etter den unike NFTen er generert, vil bildet bli hengt opp i flaggbutikkene til både Adidas og Prada.

Microsoft har lagt inn et bud på Activision Blizzard, på hele 600 milliarder kroner. Dette kom fram i en børsmelding på tirsdag denne uken. Microsoft har lenge vært involvert i spillbransjen, med blant annet eierskap av Xbox og Minecraft. Med dette oppkjøpet vil selskapet virkelig ta det neste skrittet inn i spillbransjen. Det kan bety at konkurransen mellom Sony og Microsoft blir blir ytterligere.

Cash App i USA adapterer lightning for bitcointransaksjoner. Dette skrev Coindesk den 18. januar. Lightning er en "layer 2" løsning. Det vil si at nettverket bygger på mye av den samme sikkerhetsmekanismene som finnes i dagens bitcoin. Ved å benytte lightning kan brukerne gjennomføre langt flere og rimeligere transaksjoner. Arcane Research har laget en av de mest omfattende rapportene om lightning-nettverket, og hvis du ønsker å lese mer kan du lese den gratis her.

Stor takk til Arcane Research for grafer. Følg Arcane Research på Twitter her.