I dette innlegget tar vi makroperspektivet for å se sammenhengen med den teknologiske utviklingen innenfor virtuelle opplevelser og investering i blokkjedeteknologi.

Kaupang har omtalt både navnendringen til Facebook samt metaverset "The Sand Box" i tidligere blogginnlegg.

Teknologi i møtet med internett

Metaverset er en samlebetegnelse på enhver digital opplevelse på internett som er vedvarende, oppslukende, tredimensjonal og virtuell. Som med andre ord ikke skjer i den fysiske verden.

En håndfull virksomheter innenfor underholdnings- og spillbransjen leder denne utviklingen. Store spilltitler som PUBG, Minecraft og Fortnite har vært viktige bidragsytere for normaliseringen av sosial kontakt i virtuelle omgivelser

Ingen eier metaverset. Derfor ser vi aggressive satsninger fra teknologiselskapene Meta (tidligere Facebook) og Microsoft for å kapre markedsandeler. Mindre selskaper er allerede i gang. Ingen sentral aktør vil ha kontroll over metaversets bestanddeler, her er det markedskreftene som rår.

Maktkamp - Meta vs Microsoft

Meta sitt varemerkebytte er i utgangspunktet sterkt fremtidsrettet. De fokuserer på fremvoksende trender slik som virtuelle samfunn drevet av både utvidet og virtuell virkelighet (AR og VR). De stiller sterkt med eierskap av VR-teknologiutvikleren Oculus, som nå selger flere enheter enn konkurrenten Xbox. Meta utnytter den massive brukerbasen til Facebook, Instagram, WhatsApp og Messenger-tjenesten.

“We believe the metaverse will be the successor to the mobile internet” sier Meta CEO Mark Zuckerberg.

Microsoft er blant selskapene som leder an i utviklingen av metavers-teknologi. De annonserte 18.jan i år oppkjøpet av Activision Blizzard, noe som vil gi dem en meget sterk posisjon i dataspillsektoren. Microsoft-Activision avtalen vektlegger at forbrukere vil benytte mye mer tid på virtuelle spillopplevelser i fremtiden. De får øyeblikkelig tilgang til 390 millioner nye brukere.

Microsoft har døpt sitt eget metavers Mesh. Dette bygger på Teams og gjør det mulig for personer i ulike geografiske plasseringer å ta del i virtuelle møter, samarbeide på dokumenter og utføre verdifulle kommersielle oppgaver uten å være fysisk til stede.

"The metaverse is here, and it’s not only transforming how we see the world but how we participate in it – from the factory floor to the meeting room" skriver Microsoft CEO Satya Nadella på Twitter.

Samspill - metavers og blokkjedeteknologi

De ulike metaversene vil by på forskjellige opplevelser. Noen vil tilby et substitutt til fysiske næringslokaler og utdanningsplasser. Utvidet virkelighet (AR) kan endre måten vi samhandler med vår fysiske omverden, både på fritiden og på jobb. På samme måte som strømmetjenester og dataspill ble foretrukken underholdning.

Eksisterende teknologier som desentraliserte applikasjoner, NFT-er og kryptovaluta gjør interoperabilitet mulig. Felles for alle er at blokkjeden er en vital komponent. Teknologiene automatiserer prosesser hvor det tidligere krevdes tillit slik at man oppnår kontroll over sine digitale verdier, noe folk foretrekker.

Kryptolommeboken din kan i dag kobles opp mot en håndfull nye tjenesteleverandører. Investorer kan ta ut kryptolån i lokal valuta, uten mellomledd. Få renter på digital valuta med stabil verdi, slik som USDT og USDC. Inngangsbarrieren er lav, flere av tjeneste er i aktivt bruk i fremvoksende marked.

Mulighet - metavers som investor

Meta, Apple, Microsoft og Google forbereder seg på å lansere nye produkter og programvaretjenester for metavers og andre "Web3"-løsninger. I skrivende stund har vi kun fått mindre innblikk i den kompliserte utviklingsprosessen.

Kryptovalutainvestorer har lenge kunne tatt del i verdiskapningen i denne sektoren gjennom investering i kryptoaktiva og virtuelt land i allerede lanserte prosjekt. Her skjer utviklingen helt åpent, noe som har vært svært lukrativt for tidlige investorer.

Decentraland (MANA) var blant de første i sitt slag med en oppslukende opplevelse og en velfungerende kryptoøkonomi som fundament. The Sand Box (SAND) er blant favorittene, selv om produktet er under utvikling. Axie Infinity (AXS) er det største blokkjedespillet med rundt 8.3 millioner brukere, på linje med World of Warcraft i sin storhetstid.

Meta sitt sentraliserte kryptovalutaprosjekt Libra viste seg derimot å være krevende å lansere. Det har nå blitt forkastet. Mye tyder på at markedet foretrekker å betale med mer desentraliserte kryptovaluta som Bitcoin, Ethereum og lignende alternativ. Viktigere er faktumet at store deler av utviklingen, nyskapningen og verdiskapningen i metavers-sektoren er knyttet til kryptovaluta og blokkjedeteknologi.  


Registrer deg her for å lære, handle og investere med oss.

Kaupang bistår også privatpersoner og bedrifter gjøre større plasseringer i kryptovalutamarkedet, du kan søke om å bli OTC-kunde her.